Telefon Trzcianka: +48 723 687 745

Telefon Ząbrowo: +48 943 524 886

Jak wymienić wał przegubowy w ciągniku?

Przy wymianie wału przegubowego zwykle najwięcej trudności sprawia dobór odpowiedniego wału, który będzie dostosowany do danej maszyny. Aby dobrać go poprawnie, należy wziąć pod uwagę jego długość oraz moc wynikającą z zapotrzebowania maszyny. Kiedy znajdzie się już odpowiedni model, w pierwszej kolejności należy zapoznać się z instrukcjami obsługi maszyny i wałów. Sama wymiana wału przegubowego nie jest problematyczna, ale wiąże się z koniecznością przestrzegania pewnych zasad bezpieczeństwa. Sprawdźmy, o czym należy pamiętać, by przebiegła w sposób prawidłowy, a przede wszystkim bezpieczny.

Jak przygotować się do wymiany wału przegubowego?

Wał przegubowy zalicza się do grupy części do maszyn rolniczych, których wymiana, wymaga przygotowania. Przede wszystkim należy pamiętać o odpowiednim stroju roboczym. Każdy, kto chce podjąć się wymiany, powinien założyć dopasowaną odzież. W przeciwnym razie wał może przechwycić odstające ubrania,  a to z kolei bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu osoby obsługującej. Ważne jest to, by ubranie nie odstawało od ciała ani nie miało luźno zwisających części. Osoby, które mają długie włosy, powinny też zadbać o nakrycie głowy. Przed przystąpieniem do wymiany wału kluczowe znaczenie ma też:

  • wyłączenie wału odbioru mocy silnika,
  • wyłączenie silnika ciągnika i wyjęcie kluczyków ze stacyjki,
  • zaciągniecie hamulca postojowego.

Na czym polega wymiana wału przegubowego?

Po upewnieniu się, że silnik ciągnika i napęd WOM zostały odłączone, można przejść do działania. Warto przy tym pamiętać, że wał przegubowy musi być wyposażony w osłonę. Jeśli jej nie ma lub jest uszkodzona, nie wolno go użytkować. Zwykle na obudowie wału można znaleźć oznaczenie wskazujące na to, który koniec należy podłączyć do ciągnika. Na początku należy zaczepić łańcuchy uchwytowe, a potem wcisnąć kołki wsuwane i równomiernie wsunąć wałek przegubowy na wałek przekaźnika mocy. Wał należy dosuwać tak długo, aż całkowicie się zatrzaśnie. Po zamontowaniu należy sprawdzić, czy został stabilnie osadzony. Wystarczy podjąć próbę jego ściągnięcia z wału MON. Jeśli się nie uda, oznacza to, że wał przegubowy jest zamontowany poprawnie.